Sterilizarea și dezinfectarea instrumentarului medical: Reguli de bază
31767 Afisari
Sursa foto: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/urgen-a-chirurg-diagnostic-ingrijire-dentara-4269492/
Cuprins:
- Clasificarea și sterilizarea instrumentarului medical în funcție de utilizare
- Instrumentar critic
- Instrumentar semicritic
- Instrumentar noncritic
- În ce constă protocolul pentru dezinfecția instrumentarului medical
- Pre-dezinfecție (Decontaminare)
- Clătire
- Pregătirea instrumentelor pentru sterilizare
- Sterilizarea instrumentarului medical
- Utilizarea dezinfectanților profesionali pentru instrumentar
- Alte modalități de sterilizare a instrumentarului medical
- Curățarea mecanică
- Sterilizarea cu ultrasunete
- Sterilizarea la pupinel
Fără doar și poate, igiena este esențială în orice unitate medicală, fiind un loc în care vin pentru a se trata numeroase persoane cu probleme de sănătate, cu imunitate scăzută, sensibile în general la factori externi dăunători, cum ar fi bacteriile, microbii, virusurile.
Iar spitalele și clinicile sunt locul preferat de dezvoltare al infecțiilor nosocomiale ce se suprapun cu boala pentru care pacientul s-a prezentat la medic, inițial. Infecțiile intraspitalicești sunt grave, însă pot fi prevenite printr-o igienă exemplară, atât a cadrelor medicale, cât a întregului spațiu, per ansamblu, dar mai ales a instrumentarului medical.
Clasificarea și sterilizarea instrumentarului medical în funcție de utilizare
Nu toate instrumentele medicale sunt îngrijite și curățate la fel, iar pentru eficientizarea procedeului, acestea au fost clasificate astfel:
Instrumentar critic
Instrumentarul critic este cel care vine în contact direct cu țesuturi sterile, cu sângele sau alte fluide corporale ale pacienților și sunt folosite la intervențiile chirurgicale precum acele, bisturiele, implanturile etc. Acestea se vor curăța și se vor steriliza pentru a distruge microbii și bacteriile în proporție de 100% conform informațiilor și recomandărilor producătorilor.
Instrumentar semicritic
Acesta vine în contact cu mucoasele, dar fără să penetreze bariera tegumentară. Aici putem menționa termometrele orale sau rectale, endoscoapele, tuburile diverse etc. Acestea se curăță inițial, acest proces fiind urmat de utilizarea unor dezinfectanți profesionali de nivel ridicat. Și în acest caz se recomandă sterilizarea dar nu este obligatorie.
Instrumentar noncritic
Acest tip de echipament atinge doar pielea fără leziuni (intactă) și nu intră în contact direct cu pacientul. Spre exemplu, stetoscopul, ploștile, articolele de mobilier etc. Acest tip de instrumentar noncritic se va spăla, curăța, dar dezinfectarea nu este neapărat obligatorie.Sursa foto: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/medic-doctor-monitorizare-pacient-7108344/
În ce constă un protocol pentru dezinfecția instrumentarului medical
Personalul responsabil cu dezinfectarea instrumentarului va fi, înainte de orice, instruit pentru a respecta protocolul de sterilizare, ținând cont de scopul fiecărei ustensile în parte, dar și de materialele din care aceasta a fost realizată. Întotdeauna se vor purta mănuși de unică folosință și îmbrăcăminte corespunzătoare, precum combinezon special ce acoperă corpul în întregime. Chiar și încălțămintea trebuie să fie acoperită cu botoși de plastic ce se vor arunca după procesul de sterilizare, părul va fi prins cu plasă specială iar fața va fi protejată de mască medicală și ochelari speciali. Alegerea celei mai bune metode de sterilizare a instrumentarului este extrem de importantă. O sterilizare inadecvată poate duce la îmbolnăvirea sau decesul altor pacienți sau chiar a unor cadre medicale. Sunt câțiva pași de la care nu există abatere în procesul de sterilizare al instrumentarului medical:
Pre-dezinfecție (Decontaminare)
Primul pas în vederea pregătirii instrumentarului medical pentru sterilizare este colectarea din zonele în care au fost utilizate și duse, în siguranță, în zona în care se va realiza procesul de curățare, pentru a evita contaminarea altor suprafețe. Când este mutat dintr-un loc în altul, instrumentarul medical trebuie acoperit sau pus în containere speciale. Instrumentele se vor curăța imediat după utilizare, manual, cu detergenți speciali și periuțe pentru a putea fi curățate chiar și la îmbinări. În cazul în care instrumentarul nu este curățat de murdăria vizibilă, întreg procesul de sterilizare poate fi compromis.
Clătire
După ce ustensilele au fost spălate eficient, acestea se vor pune sub jetul de apă și vor fi clătite cu apă din abundență. Instrumentele ascuțite precum bisturiele, cuțitașele, lamele, foarfecile și altele trebuie manevrate cu grijă, iar dacă un articol este stricat se va arunca imediat.
Pregătirea instrumentelor pentru sterilizare
Se va verifica, în detaliu, dacă fiecare instrument este curățat corect. După aceea se vor organiza instrumentele și, în funcție de scopul lor, se vor introduce în punguțe speciale ce se vor sigila. Acestea sunt sterile, rezistente la temperaturi ridicate și permit o etichetare corectă a instrumentarului.
Sterilizarea instrumentarului medical
Instrumentarul medical critic se va steriliza la autoclav, deoarece acest aparat funcționează pe bază de temperaturi foarte ridicate și abur, ce distrug orice tip de microorganism în proporție de 100%. Pungile cu instrumentele medicale se vor așeza una lângă cealaltă și, în niciun caz, nu se vor suprapune, acest lucru afectând procesul de sterilizare. Lăsând spațiu între articole, aburul poate circula complet.
Utilizarea dezinfectanților profesionali pentru instrumentar
Există situații în care dezinfectarea ustensilelor medicale se poate face doar cu dezinfectanți profesionali, prin scufundarea articolelor în soluție pentru o anumită perioadă de timp, conform indicațiilor producătorului. Sterilizarea chimică implică utilizarea anumitor soluții, precum peroxid de hidrogen, ozon și oxid de etilenă.
Atunci când se folosesc dezinfectanți profesionali se va ventila camera foarte bine, pentru evitarea inhalării și intoxicării personalului cu vapori toxici, iar fumatul este strict interzis în camera respectivă.
Conform Normelor tehnice privind curățarea, dezinfecția și sterilizarea în unitățile sanitare publice și private din 19.08.2016 menționăm:
Art. 17. - (1) Soluția chimică utilizată pentru dezinfecția înaltă a instrumentarului care nu suportă autoclavarea se va folosi maximum 48 de ore sau 30 de cicluri de la preparare, cu condiția menținerii în cuve cu capac.
(2) În cazul soluțiilor pentru care producătorul indică mai mult de 30 de cicluri de dezinfecție sau un termen de valabilitate mai mare de 48 de ore, după expirarea termenelor de valabilitate precizate la alin. (1), este obligatorie testarea concentrației soluției cu benzi indicatoare speciale la începutul fiecărei proceduri.
Art. 18. - Procedurile de dezinfecție înaltă a dispozitivelor medicale termosensibile sunt înregistrate într-un registru special, denumit Registrul de dezinfecție înaltă a instrumentarului, în care se completează următoarele date:
a) produsul utilizat și concentrația de lucru;
b) data și ora preparării soluției de lucru;
c) ora începerii fiecărei proceduri (ciclu) de dezinfecție;
d) lista dispozitivelor medicale imersate la fiecare procedură;
e) ora încheierii fiecărei proceduri;
f) testarea cu bandelete a valabilității soluției, dacă a fost efectuată;
g) numele și semnătura persoanei responsabile de efectuarea procedurii.
După finalizarea întregului protocol de sterilizare al instrumentarului medical, se va îndepărta echipamentul de protecție, mănușile de unică folosință se vor arunca într-un container special, urmând procedura de dezinfectare a mâinilor.
Alte modalități de sterilizare a instrumentarului medical
Curățarea mecanică
Aceasta implică aceiași pași ca în cazul igienizării manuale, doar că acest lucru este realizat de către un aparat. Procesul de sterilizare al instrumentelor medicale începe cu clătirea acestora cu apă rece, urmată de scufundarea lor într-o baie cu apă fierbinte și o clătire finală. La sfârșit, instrumentele vor fi uscate la abur.
Sterilizarea cu ultrasunete
Sterilizarea cu ultrasunete este iarăși o modalitate foarte eficientă de dezinfectare a ustensilelor de lucru. Undele sonore provoacă vibrații în soluția dezinfectantă și creează microbule ce cresc până când se produce o implozie a acestora. Lovindu-se de instrumente cu putere, ele desprind murdăria, bacteriile și microbii de pe orice obiect, mai ales din locurile greu accesibile. După ce instrumentele sunt curățate și uscate, trebuie lubrifiate articulațiile acestora cu o soluție specială.
Sterilizarea la pupinel
Spre deosebire de cea cu ultrasunete, sterilizarea la pupinel se realizează cu ajutorul căldurii uscate și este indicată mai ales în situația în care există instrumente medicale ce nu se pot steriliza cu ajutorul aburului. Sterilizarea la pupinel necesită un timp de acțiune mai lung și nu este indicată în cazul unui flux ridicat de echipamente ce trebuie dezinfectate. Pașii sterilizării la pupinel sunt simpli:
- Se curăță instrumentarul de murdărie vizibilă și se aplică dezinfectanți speciali ce vor fi lăsați să acționeze conform indicațiilor producătorilor;
- Se pregătește instrumentarul pentru sterilizare, ambalându-se în cutii speciale;
- Se notează ora și ziua sterilizării;
- Se depozitează instrumentele corespunzător.
Recomandări privind alegerea corectă a soluțiilor dezinfectante
Indiferent că vorbim despre dezinfectanți pentru suprafețe, dezinfectanți pentru instrumentar sau pentru mâini, aceste soluții trebuie achiziționate numai de la furnizori ce comercializează produse originale, provenite de la producători de renume precum Anios, Klintensiv, Purell, Tork și nu numai. Mai mult, produsele trebuie avizate de către Ministerul Sănătății pentru a te asigura de faptul că le-a fost verificată și aprobată compoziția, dar și eficiența.
Alege IgienaPHS atunci când ai nevoie de un partener de încredere pentru soluții dezinfectante și produse de curățenie! Consultanții noștri îți stau la dispoziție oricând cu oferte personalizate pentru cabinetul sau clinica ta, pentru că sănătatea este interesul nostru comun.
Surse:
https://www.peelregion.ca/health/professionals/pdfs/CDSCommunitySetting.pdf
https://insp.gov.ro/sites/Biocide/public_html/Documente/Biocide/Norma_tehnica_din_19_08_2016.pdf
Ultima actualizare:
In aceeasi categorie
- Dozatoare pentru cosmetice hoteliere: Soluția inteligentă pentru reducerea plasticului în hoteluri
- 5 erori comune în gestionarea deșeurilor la locul de muncă și cum să le eviți
- Practici de CSR pe care orice companie de curățenie ar trebui să le adopte
- Cum să cureți corect suprafețele din sticlă fără a lăsa urme sau pete?
- Capace WC cu senzor: Soluții igienice pentru birouri
Articole similare
- Produse profesionale pentru amenajarea și întreținerea unei clădiri de birouri
- De ce echipamente ai nevoie pentru a-ți deschide o firmă de curățenie
- Covoare dezinfectante pentru o igienă corespunzătoare la locul de muncă
- Ghid pentru deschiderea unui restaurant: De ce autorizații ai nevoie și pași de urmat
- Cum să începi o afacere de curățare a geamurilor: Etape, reguli și consumabile necesare